Sydney-i Operaház
2014.06.02. 22:36
Az Operaház Sydneyben a Bennelong Pointnál található, a kikötő keleti felén, a Kikötő híd közelében. Busszal vagy vasúttal lehet eljutni a Circular rakparthoz, ahonnan pedig sétahajókat indítanak.
1954-ben Sydney új Operaházának megépítésére pályázatot írtak ki. Ezen 32 országból 233-an vettek részt. Győztese a csaknem ismeretlen dán építész, Jorn Utzon volt. Építésztársaihoz hasonlóan ő sem járt a helyszínen, ahová az épületet megálmodta, csak fotókról alkotott magának valamilyen képet. Épülettervét Sydney hatalmas yachtkikötőjének vitorlái ihlették, de hatással voltak rá a Mexikóban látott maja és azték templomok is.
Utzon elképzelésének kivitelezése műszakilag nehézségeket támasztott, de az ő fantáziadús terve volt a legérdekesebb. Már a terv maga és a várható költségek heves vitákat váltottak ki, de lázba is hozták Sydney lakosságát. Az építésre hétmillió dollárt szavaztak meg, határidőnek 1963-at jelölték meg. Az építkezés 10 évvel hosszabb időt vett igénybe, s több mint 100 millió dollárt emésztett fel. A pénz nagy része lottóbevételből származott.
Szenvedélyesen hangoztatott ellenérzésekkel szemben kellett dolgozni, a támadások kereszttüzében kellett alkotni. Utzon 1966-ban műszaki, politikai és pénzügyi problémák miatt csalódottan visszavonult. Kiderült, hogy nem lehet megalkotni a hatalmas betonvitorlákat - építészszaknyelven az elliptikus paraboloidákat -, ahogyan azt eredetileg számították, a tervet módosítani kellett. Komputerek segítségével sikerül a műszaki nehézségeket leküzdeni. Az épület végleges változata nemcsak Utzon fantáziájának a diadala, hanem annak a négy ausztrál építésznek az érdeme, akik végül is a tervet kivitelezték.
II. Erzsébet angol királynő 1973. október 20-án nyitotta meg hivatalosan az Operát. Sokak szerint a második világháború óta nem építettek ennél szebbet, sőt egyesek szerint nincs is szebb építmény a világon. A legelőnyösebb nézete a tenger felőli, a kikötőből érkezve látható, hogy egy éppen repülni készülő hatalmas, fehér hattyúhoz hasonlít. Éjszakai megvilágításban is pompás látvány.
Az építmény a kikötő Bennelong Pointnak nevezett pontján áll. A tér arról az ausztrál bennszülöttről kapta a nevét, aki a gyarmat első kormányzójának volt a barátja. Valaha erődítmény, később villamossín állt a helyén.
Az Opera 2,2 hektárnyi területet foglal el, a tetőszerkezet "vitorlái" 161 tonnásak és 67 m magasak. A "vitorlákat" svéd csempével borították, melyek a napsugarakat visszaverik.
Az épületbelső stílusát a "világűrkorszak gótikájának" nevezik. Ebben az Operában van a világ legnagyobb színpadi függönye, francia aubussoni szőnyeg, színes gyapjúból, gobelin módon szőtt anyag. Az ausztrál August Coburne tervei alapján készült. Coburne "a Nap és a Hold függönyének" nevezte el, Nap- és Hold-motívumok töltik meg a szövetek felületét. Mindegyik függönyszárny 93 m˛-es. A hangversenyterem orgonája a világ legnagyobb mechanikus hangszere: 10500 sípja van. Más rendezvények megtartására még 5 terem áll rendelkezésre, s épületegyüttes része a mozi és az étterem is. Az Operában 1550-en foglalhatnak helyet, a hangversenyteremben 2700-an férnek el. Sydney szimfonikus zenekara, a filharmonikusok kórusa, sőt a város színháza is itt tartja előadásait.
Az Operaház közelében található a Kikötő híd (Harbour Bridge), Sydney korábbi jelképe. A szürke acélból készült híd funkcionális építmény. Sydney lakói ruhafogasnak nevezik, ívelt formája erőt és eleganciát sugároz. Az ausztrál vasútmérnök, John Job Crew Bradfield tervezte, aki a queenslandi Sandgateben született. Amikor 1932. május 19-én átadták a hidat a forgalomnak, eljött a mérnök életének nagy pillanata. A hídon átvezető utat ugyanis a tiszteletére Bradfield Highwaynek keresztelték el. A hídon vasútvonal is keresztülhalad. Már Sydney alapítását követően felmerült a kikötői híd ötlete, sőt szóba jött, hogy alagutat létesítenek. Bradfield tervei alapján azután 1923 és 1932 között megépítették a hidat. Mindez a gazdasági váltság idejére esett, ezért is mázolták szürkére, tudniillik ez volt a legolcsóbb.
A híd teljes hossza 1150 m, az ívelt szerkezet pilléreinek fesztávolsága 503 m. Az ív legmagasabb víz feletti pontja 135 m. A keleti oldal gyalogjárdájáról ragyogó kilátás kínálkozik a nyüzsgő kikötőre és a városra.
http://mreny.uw.hu/
|