Hoover-gát
2014.06.04. 18:43
Nagyon szuper oldalt találtam, mikor a Hoover gátról kerestem információkat, ugyanis a cikk írója a világ 8. csodájának nevezei ezt a gátat. Mivel magam is nagy csodálója vagyok ennek az építménynek, nem is kérdés, hogy ezt a cikket hozom el nektek róla, ha már ilyen nem kicsi jelzővel illetti a szerző.
Hogyan lehet egy gát a világ "nyolcadik csodája"? Ha az a gát - illetve az általa feltartóztatott víztömeg - képes három amerikai állam közel húszmillió lakosát ellátni édesvízzel és árammal, ha képes a Colorado folyót is kordában tartani, és ha még hozzájárul Amerika legnagyobb mesterséges tavának létrejöttéhez, akkor talán megérdemli ezt a címet.
A Hoover gát, Amerika legnagyobb ilyen építménye, két állam határán nyújtózik. Ha Las Vegas felől érkezünk, akkor Nevada államból közelítjük meg a gátat, ami közel 40 kilométerre fekszik a "bűn városától". A gát feletti műúton áthajthatunk az erőmű fölött, balra a felduzzasztott folyó, azaz a kialakult Mead mesterséges tó, balra jóval lejjebb a folyó és a Black Canyon, azaz a fekete kanyon. Ha átérünk a másik oldalra, már Arizonában vagyunk.
Az építményhez számos bravúr és rekord is kapcsolódik: Az Amerikai Egyesült Államok korábbi elnökéről, Herbert Hoover-ről elnevezett gát 1931 és 1936 között épült, igazán rövid idő alatt. A nagy világválság - mely Amerikát sújtotta talán legerősebben - alatt ez óriási teljesítmény volt. Először a Colorado folyót kellett elterelni, hogy elkezdhessék az építkezést, ezért két kisebb gátat és négy elvezető csatornát készítettek. Ezután az építési területet tették vízmentessé, majd kiásták a gát alapját. Az ásás során több mint egymillió köbméter földet mozgattak meg, és távolítottak el. A világon először itt alkalmazták azt a speciális eljárást, amellyel a gátat alkotó betonelemeket le lehetett hűteni. A mérnökök kiszámolták, hogy ha a gátat egyetlen hatalmas tömbben építenék meg, akkor a betonnak 125 évre volna szüksége, hogy elérje a megfelelő hőmérsékletet, és megkössön. Ráadásul az összehúzódás miatt be is repedezne és morzsolódna. Ezért a gátat számtalan, egymásba illeszkedő, trapéz alakú betonoszlopból állították össze. A további hűtés érdekében az alkotó elemek mindegyike 25 mm átmérőjű hűtőcsöveket tartalmaz, amelyekben a folyó vize cirkulált. Miután mindegyik réteget lehűtötték, a csöveket eltávolították, és kiegyenlítették a nyomást.
A korabeli krónikák megemlítik, hogy az építkezéshez összesen 3 330 000 köbméter betont használtak fel. Ez akkora mennyiség, hogy egy San Franciscót New Yorkkal összekötő kétsávos autópálya (4125 kilométer) építéséhez is elegendő lett volna. Az építés összköltsége meghaladta a 49 millió dollárt, ami mai árfolyamon több mint 800 millió amerikai dollár lenne.
A 221 méter magas, 379 méter hosszú és - helyenként - 200 méter vastagságú gát 1936 tavaszára készült el, s mind a mai napig eredeti berendezéseivel működik. Ezeket vezetett túrákon tekinthetik meg a turisták, akik naponta felkeresik a gátat és a látogató központot. Számuk évente meghaladja az egymillió főt. A gát "lábától", azaz a Fekete Kanyon bejáratától pedig gumi-motorcsónakkal túrázhatunk több mérföldön keresztül. A másik oldalon jött létre Amerika legnagyobb mesterséges tava a Lake Mead, mely - a víz szintjétől függően - lehet akár 640 négyzetkilométernyi (összehasonlításképp, a Balaton 592 km2 - a szerk.).
A gátra visszatérve, a hatalmas szerkezet kulcsszerepet játszik a Colorado folyó szabályozásában, és édesvízzel látja el az év minden napján Nevada, Arizona és Kalifornia több mint 20 millió lakosát. Emellett a gát másik fontos feladata az elektromos áram termelése. Az erőmű több mint 2000 megawatt teljesítményű, amely 1,3 millió ember számára elegendő áram termelését jelenti. Az áramot több száz mérföld hosszú villamos távvezetékek szállítják a környező államok gyáraiba, finomítóiba és a civil felhasználókhoz, és persze Las Vegasba.
A gát látképéhez ma már hozzátartozik a Hoover- híd, amely a Colorado folyó felett ível át egy kanyonban, a vízfelszín felett több mint 300 méterrel. A hivatalos neve Mike O'Callaghan - Pat Tillman Memorial Bridge. Névadói Nevada állam hetvenes évekbeli kormányzója, illetve Arizona állam nemzeti hőse, az amerikai focista sztár, aki feladta a karrierjét, hogy jelentkezzen a hadseregbe, és 2004-ben meghalt Afganisztánban. De a köznyelv csak Hoover-hídnak hívja a különleges alkotást, mely 2010-ben - öt és fél éves építkezés - után készült el. Sok szempontból ez a világ egyik legnagyobb hídja, igazi mérnöki-építészeti bravúr. Az építkezés 2005-ben kezdődött, és 114 millió dollárt (22,5 milliárd forint) emésztett fel Arizona és Nevada államok költségvetéséből.
A híd teljes hossza 580 méter, és napi 17-20 ezer járműre becsülik a forgalmát a kétszer három sávon. Alatta a gát és a Mead tó látható, de csak akkor, ha megállunk a híd melletti parkolóban, mert menet közben az autóból a magas korlát miatt semmit nem láthatunk. A gyalogos járda viszont mindig tömve van turistákkal, hiszen innen nyílik a legjobb kilátás Amerika büszkeségére, a Hoover gátra.
vjm.hu
|